De Richtlijnen van MinnieMaud

Er zijn de afgelopen jaren heel wat methoden bedacht om eetstoornissen de mond te smoren. Een aantal daarvan zijn op wetenschap gebaseerd. Een aantal daarvan ook niet. MinnieMaud behoort tot de eerste groep en werd door patiëntenadvocaat Gwyneth OlwynYourEatopia ] ontwikkeld. Benieuwd?

Mémoires Bloem Groot

… Wat is MinnieMaud?

De Minnie in MinnieMaud refereert aan het Minnesota Starvation Experiment. In Europa en Azië waren in deze periode [ 1944-1945 ] veel mensen in gevaar. Niet vanwege bombardementen: Ondervoeding! Onderzoekers wilden de gevolgen hiervan vaststellen en achterhalen op welke wijze men deze mensen het best kon hervoeden. Het is om precies deze reden dat een groep mannen zich vrijwillig liet verhongeren en hervoeden. Het is de informatie die dat onderzoek heeft opgeleverd dat tot op heden wordt gebruikt. De Maud in MinnieMaud verwijst naar de Maudsley-Methode: Een door het Maudsley Ziekenhuis [ Londen ] ontwikkelde systeemgerichte methode. De Maudsley-Methode en het Minnesota Starvatoin Experiment hebben Gwyneth Olwyn ertoe geïnspireerd MinnieMaud ofwel de Richtlijnen van MinnieMaud te ontwikkelen en draagt op:  1. meer te eten dan het minimum dat bij jouw geslacht, lengte en leeftijd past  2. de weegschaal de deur uit te gooien en niet te wegen 3. vermijdelijke activiteit te schrappen en beveelt sterk aan:  4. cognitieve gedragstherapie te volgen.

 

… Wat is de Doelgroep?

Iedereen met een restrictieve eetstoornis kan MinnieMaud volgen. Denk aan mensen met: 1.  anorexia nervosa 2. boulimia nervosa 3. eetstoornis nao 4. anorexia athletica 5. othorexia nervosa en  6. iedereen die van het ene in het andere crash-dieet rolt.  Benieuwd naar jouw minimum?

 

…Wat is jouw Minimum?

> Ben je een vrouw van 25 jaar of ouder en Ben je tussen de 1,52 en 1,73 meter lang en Is je menstruatie gestopt of onregelmatig en/of Heb je andere symptomen gerelateerd aan ondervoeding en/of Heb je een kortere of lange periode gehongerd: minimaal 2500 calorieën per dag!               >  Ben je een vrouw en jonger dan 25 jaar en Tussen de 1,52 en 1,73 meter lang of Ben je een man en ouder dan 25 jaar en Tussen de 162,5 en 1,83 meter lang en Is je menstruatie gestopt of onregelmatig en/of Heb je andere symptomen gerelateerd aan ondervoeding en/of Heb je een kortere of langere periode gehongerd: minimaal 3000 calorieën per dag!                >  Ben je een man en jonger dan 25 jaar en tussen de 1,62 en 1,83 meter lang of Ben je een vrouw met jongere kinderen en/of Heb je een dergelijke hoeveelheid onvermijdelijke activiteit en Is je menstruatie gestopt of onregelmatig en/of Heb je andere symptomen gerelateerd aan ondervoeding en/of Heb je een kortere of langere periode gehongerd: minimaal 3500 calorieën per dag!            > Ben je langer dan de aangegeven lengte? Verhoog je minimum met 200 calorieën. Wanneer je kleiner dan de aangegeven lengte bent dan mag je je intake met 200 calorieën verlagen.

 

MinnieMaud heeft mij persoonlijk veel gebracht. Maar – ik kan me goed voorstellen dat niet iedereen ertoe bereid is deze richtlijnen te volgen. Het feit dat de richtlijnen kunnen botsen met het beleid van jouw therapeut en het feit dat er weinig gelijkgestemden in Nederland en België te vinden zijn weegt zwaar. Het is precies daarom dat ik een forum creëerde en mijn ervaring in combinatie met therapie opschreef in de hoop van dienst te zijn bij het maken van een weloverwogen beslissing. Maar – welke weg je ook kiest: Ik  wens je een fijn en voorspoedig herstel toe.

Bron: Olwyn, Gwyneth. MinnieMaud Guidelines For Recovery From A Restrictive Eating Disorder, YourEatopia

9 Comments

  • Ik kende het nog niet.
    Ik vind je blog erg interessant.

    Oeeei mijn weegschaal, daar heb ik een haat liefde verhouding mee.
    Als ik een dag wat zwaarder ben dan let ik die dag heel erg op wat ik eet,
    zodat ik de volgende dag lichter ben.

  • Ik ben er zelf niet bekend mee, maar heb er op het forum wel het één en ander over gelezen. Vind het erg interessant.

  • Hallo ik ben
    Juist gestart met minnie maud omdat ik er voor altijd vanaf wil zijn van die eetstoornis na 14 jaar en veel therapie. Er is 1 probleem: ik zit zo te tellen om juist juist op dat minimum te komen qua kcal . Durf er niet echt boven te gaan. Moet je nu 2500 of meer? En doe jij nu nog minnie maud?

    • Stoer dat je MinnieMaud een kans wil geven! Ik ben inmiddels al zo’n twee jaar onderweg. Het is geen wondermiddel. Een eetstoornis zal er ook niet op magische wijze door verdwijnen. Maar, zonder sentimenteel te doen … Ik heb er mijn leven aan te danken. Ik hoop dat jouw ervaring net zo positief mag zij!

      Ja. Je minimum is écht je minimum. Je mág ( of nee … moet) meer eten als je hongergevoel daar om vraagt. Het kan best zo zijn dat je de ene periode ver boven je minimum uitkomt en een andere periode moeite moet doen om voldoende te eten.

      Heel veel sterkte en succes, in ieder geval!

      Liefs,
      Yvonne

      • Ik moet proppen om minimum te halen. Best lastig. En anderzijds ben ik zo bang om 100 calorietjes boven het minimum te zitten omdat ik zin had in een tussendoor die toevallig meer kcal bevat. Snap je het een beetje? Zou ik ook nog die extreme honger krijgen of niet per se? Ik ben nu bezig van maandag…

        • Ik herken er wel iets in. *knuffelt*

          In mijn eerste weken MinnieMaud volgde ik een zelfgemaakte eetlijst, zo een van enkel boterhammen en light kwark met muesli. In het begin ging dat nog wel. Het was moeilijk. Maar, oké. Tot … ik dat volle gevoel zo zat was dat ik ervoor koos om mijn boterhammen dubbel te beleggen, volle kwark te nemen, extra noten en rozijnen door de muesli te gooien en hier en daar iets in te wisselen voor iets wat me écht lekker leek. Ik was ervan overtuigd dat ik nu nóg sneller zou aankomen. Maar, het gebeurde niet. Ik kwam aan. Uiteraard. Het was alleen niet meer of anders dan daarvoor.

          Niemand kan voorspellen hoe jou lichaam op meer en/of anders eten reageert. Maar, misschien dit mijn ervaring je wat gerust stelt? Zijn er naast dat ene tussendoortje met meer calorieën nog meer dingen die je stiekem graag zou eten als je het maar zou durven?

          Extreme honger kán op ieder moment in het herstelproces plaats vinden. In het begin. Op het eind. Dat is allemaal oké. Ik denk niet dat iedereen er per definitie mee te maken krijgt. Dus. Ja, het kan. Het hoeft niet.

          • Ik denk dat ik het gewoon ga loslaten en tjah als ik dan 300 kcal per toeval boven mijn minimum zit omdat ik mezelf meer lekkers heb toegestaan dan zeggen van “dan is dat maar zo”

  • Yvonne, hoe heb je er dan voor gezorgd dat je dat minimum behaalde. Heb je dat (waar en hoe?) bijgehouden. Of was het gewoon puur op ‘gevoel’/’rationeel bedacht’ ?

    • Goede vraag! Ik hield het in het begin vooral via de eetmeter van het voedingscentrum bij. Maar, ik zou hem je niet direct aanraden omdat hij behoorlijk kan triggeren.

      Ik zal eens gaan nadenken en wat tips in een blogpost zetten. ;-)

Geef een reactie