Eten zonder Eetlijst? Beetje knippen. Beetje plakken.

aardbei

Eetlijsten. Ik begrijp wel waarom ze bestaan. Zet een plateau vol etenswaren voor onze neus en er wordt oorlog gevoerd: Wat zal ik nemen? De soep? De kiwi? Wacht. Hoeveel calorieën bevat die yoghurt eigenlijk?

Nee, dan is een eetlijst een stuk overzichtelijker:

Drie sneeën brood.

Met boter.

Een met kaas.
Een met vlees.
Een met zoet.

En dat alles binnen een halfuur.

Punt.

Ik ken veel mensen die daar baat bij hebben.

Een eetlijst is veilig.

Je kunt dan eten omdat het op je lijst staat of omdat dat van therapie moet en je geen andere keuze hebt.

Je kunt de verantwoordelijkheid wat van je afschuiven.

Je wil het wel.

Je wil wel eten.

Je beseft alleen niet dat die wens alleen al sterk genoeg is om tegen de stem van de eetstoornis in te gaan.

Nog niet.

Daarvoor moet je eerst al je angsten zijn aangaan. Een week lang boterhammen met chocopasta hebben besmeerd. Pindakaas, zonder schuldgevoel, zo uit de pot hebben gegeten en dat restje pasta warm hebben gemaakt midden in de nacht.

Gewoon, omdat dat kan.

Een eetlijst is geen doel.

Het is een tussenstap.

Een richtlijn.

Een basis waarop je altijd kunt terugvallen.

De hoeveelheid die je minimaal nodig hebt.

Dus.

Mocht je er klaar voor zijn om je eetlijst los te laten? Een paar voorbeelden van dingen die je kunt doen:

1. Neem een eetlijst als uitgangspunt en varieer op gevoel of door bij anderen af te kijken. 2. Neem een eetlijst als uitgangspunt en schuif met tussendoortjes, zuivel en boterhammen 3. Neem een eetlijst als uitgangspunt en voeg al je tussendoortjes samen tot een grotere vierde maaltijd. 4. Eet gedurende de dag op gevoel en haal de hoeveelheid die je tekort komt ’s avond in.

Ga opzoek naar het eetpatroon dat bij je past.

Een beetje knippen.
Een beetje plakken.

Zolang je voldoende van alles binnenkrijgt (bij voorkeur gespreid en gevarieerd) zit je goed.

 

P.S Voor de MinnieMauder’s onder ons: Neem deze eetlijst als uitgangspunt.

1 Comment

Geef een reactie